JOM JADI SAHABAT SAYA

Rabu, 13 November 2013

Kong Kong Trip - 12 Siakap Sungai layang

Ahad 10 November 2013
             Nak turun mancing bersama Nizam....last2 minit tak jadi pulak, sebab petang sabtu  isteri aku bagi tahu kat aku, bahwa dia nak  guna kereta pada hari ahad  untuk pergi kesekolah  ada sport day katanya......dah tu  nak pergi macam mana... ? nak bawa enjin bot lagi.... hampeh  betol.....  termenung aku sekejap memikirkan macam mana nak turun mancing esok ( Ahad) sedangkan aku dah berjajni dengan Nizam ..........,dan akhirnya aku hantar satu mesej kat Nizam mengatakan " tak jadi'... fikir punya fikir , macam mana aku boleh turun mancing  juga esok......aku teringat akan Bedul dia ade kenderaan Pacuan 4 roda heheheheh,,, senang sikit nak bawa enjin bot.......aku tak berlengah dan terus menghubunginya......  ajakan aku disambut baik..... alhamdulilah , dan akhirnya kami berdua telah pon  membuat kata sepakat untuk bertemu di rumahku pada pukul 6.20 am...

             Bedul sampai agak lewat  sekitar 6.35 am.... membuat aku rasa..macam sakit hati jer ! macam nak marah jer ! macam bengang jer !.........sekejap....sebab menunggu , tangan dah gigil neh... sekitar 7.15 am kami sampai di kong kong ,dengan tidak membuang masa kami kegerai untuk sarapan pagi , selesai sarapan kami terus ke kedai yang berdekatan untuk membeli keperluan2 seperti Rokok , Air Batu dan Umpan (udang hidup )... alang sakitnya hati bila stok Udang hidup kehabisan,  terpaksa menunggu  sekitar 45 minit untuk tunggu stok yang baru  sampai  hapeh betul ....  pukul 9.00 am  kami baru nak mula gerak dari Jeti Sungai Latoh....agak kelewatan...

          Mengikut dalam perancangan , lokasi pertama adalah dirakit berdekatan dengan kapal......dalam  perjalana susana agak mendung dan berangin  alunan ombak boleh tahan juga...... membuatkan jantung ku berdegup kencang bila melintasi dari kongkong ke Tanjung Buai... bot mengempas - ngepas di permukaan air,  hujan  mulai turun... tapi tak lebat ...sampai dilokasi kami pon melabuhkan sauh... sekitar satu jam lebih kami di situ namun tiada rentapan atau sentapan ganas yang kami nantikan.....  hanya pagutan2 kecil oleh anak2 ikan..... kami pon bercadang untuk beralih kelokasi ke2... air mulai bergerak pasang.... lokasi ke2 mengalami  keadaan serupa .... kebosanan mula menyelubungi diri kami apa yang diharapkan  jadi hampeh...... ...kami beralih kelokasi seterusnya , mencuba nasib....".kalau ditakdirkan hari ini adalah hari rezeki buat kita.....pasti ada ikan yang akan memenuhi tong collmen kita "... kata aku pada Bedul..... setibanya dilokasi ke3 , bedul menghulurkan sauh..... dan kami memulakan pemburuan....

           Lontaran demi lontaran , casting berkali-kali  tapi tiada hasil ...... berhenti seketika berehat , minum air dan hisap rokok ,  sambung kembali  ....... nasib baiklah cuaca agak mendung , tak panas....  kalau cuaca panas ,hati pon panas... nampaknya baliklah jawapanya....... takut2 joran kena humban kelaut pulak hehehehehe... sabar,sabar....jangan ikut hati nanti mati..

       " Ah..... tukar cara lain lak ....main labuh bawah bot.".  kata aku pada Bedul ....   aku mula mengakat joran untuk melihat  umpan,(udang hidup)  ada atau sudah habis  di mata kailku... rupa2nya  masih ada lagi  tapi dah tinggal separuh  ... mungkin dah digasak oleh ketam agaknya .., "ah.... takpalah aku   hulurkan sahaja di bawah bot ni" ....bisik hatiku....... selang beberapa minit ... joran ku seperti dipagut ... bergoyang-goyang hujung joran tak henti2 mungkin banyak ikan kecil dibawah..." woi..... makan tu"... jerit Bedul sambil menunjukkan tangan kearah joran ku....." ah.... ikan kecil yang makan tu....kalau ikan besar, dah tentu hujung joran turun lentuk sampai kena air".... kata aku....... aku selalu jumpa situasi sebegitu dah biasa...  aku buat tak tahu jer....... dengan tak semena-mena.. dari goyangan-goyangan kecil tadi menjadi satu tekanan kuat hingga hujung joran sampai nak memcecah air dan hampir2 nak terejun laut.....terperanjat aku dibuatnya... dengan pantas aku mencapai joran dan menyentapnya .....apalagi pertarungan bermula....hujung joran melentuk ke air... mesin berbunyi "ziiiiit.... angkat jemuran hujan dah turun....eh!.... salah sebut dah..." angkat semua joran!!!!......".    jerit aku  pada Bedol.....Bedul jadi kelang kabut...hahahaha... sekitar beberapa minit akhirnya siakap sepanjang semeter lebih dapat ditumpaskan...."alhamdulilah...ada rezeki malam ni untuk kita berdua...sorang separuh ye .. "  kata aku ...

     Aku ulangi cara yang sama buat kali ke2... tak sampai setengah jam pon , sekali lagi sentapan maut terjadi membuatkan lutut aku mengigil......menjerit-jerit  mesin aku.... sekitar 15 minit siakap yang ganas dapat aku tumpaskan alhamdulilah.... tadi bercadang nak bahagi ikan seorang setengah ekor.. tapi kini seorang sekor....hahahaha,,... memang terbaik rezeki hari ni....



Ikan Pertama
( Dalam gambar yang lain juga aku sering memakai baju yang sama bila pergi memancing... usah keliru ye...baju ne,,,, pengayeh heheheheh...)

Ikan kedua
( Tengok!!! stokin pon sampai berlubang akibat gigitan nyamuk dan agas...heheheheh..)


Woi !!!!! cepat sikit lah amik gambar tu.... lenguh lah tangan aku lama2 macam neh...



Peh !!!!! Cik Bedul dah letih tarik siakap....hehehehehhe..


Sabar menunggu.... nampak macam dah hilang mod je.... 
ape taknya menunggu lama ikan tak makan2






Hasil tangkapam buat kali ne...alhamdulilah..


Sekadar berkongsi pengalaman saja.... bukan nak tunjuk hebat...... 
mudah-mudahan ianya bermanafaat buat  rakan-rakan semua.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan