JOM JADI SAHABAT SAYA

Jumaat, 10 Januari 2014

Kong Kong Trip - 13

Sabtu 4 January 2014.
          Petukaran cuti kepada hari Juaat dan Sabtu yang diwawarkan membuat aktiviti memancing rutin biasa setiap hari minggu ku agak terganggu........ape taknya , biasa turun mancing hari ahad........bila isteri ku mula berkerja pada hari ahad ........huh!!!!!!! ...dah takde Transport nak bawak semua peralatan memancing , hari cuti dah tak sama .....aku cuti sabtu dan ahad , isteri aku plak jumaat dan sabtu macam mana !!!!!! ....... member2 lain ade transport..... tapi takkan nak sumbat barang yang banyak dan berat kat kerete member dah jadi macam lory plak, tak syok le macam tu.................aku ade member yang mempunyi lori dan pacuan 4 roda  masaalahnya yang aku tahu diorang tak boleh pergi mancing hari sabtu sebab kerja..................

Aku mengambil keputusan untuk turun mancing sendiri pada hari sabtu,..........................   .  sekitar 6.15 pagi , segala persiapan telah aku buat lebih awal , untuk mengelakan dari kelangkabut .  aku memulakan langkah bergerak dari rumah seperti biasa ....keadaan masih gelap dikejauhan aku memandang dikaki langit, kelihatan awan hitam dari arah laut ,membuat hati ku sedikit tak tenteram, takut2 hujan lebat akan turun , maklumlah sekarang ni musim hujan......  .   pengalaman yang lepas dipukul ribut masih menghantuiku ....... namun pemburuan siakap yang bersaiz XXXL menjadi matlamat . setibanya di kong kong , macam biasa la..... beli umpan ,air batu ,rokok dan bersarapan dulu untuk alas perut , selesai sarapan aku terus bergerak ke jeti dimana tempat aku parking Bot.... proses pemungahan barang ke Bot mengambil masa sekitar 35 minit... malumlah sorang je...... yang paling azab adalah mengeluarkan enjin Bot dari kereta dan angkat dari kereta ... menuruni jeti curam yang licin  kemudian pasang pada bot... peh!!!!!!! patah pinggang dibuatnya....... sekitar 7.30 aku mula bergerak meninggalkan jeti......... sewaktu menyusuri anak sungai Latoh , aku meninjau2 melihat kekiri dan kekanan memantau keadaan air.... manalah tahu ade keburan2 siakap , boleh le cuba casting......... . aku berhenti dan melabuhkan sauh disatu lokasi yang tidak beberapa jauh dari jeti tempat aku turun tadi............ lama menunggu hampeh , satu patukan ikan pon takade..... berpindah kelokasi seterusnya , mengalami nasib yang sama... lubuk demi lubuk aku mencuba tapi tiada hasil yang ade buntal dan sesirat ( belin)..... perasaan bosan dan menyampah mula hadir.....aku merungut  sendiri...."heyyyyy.... mana semua ikan pergi ni hah.... makan le....."

Aku keluar ke muara sungai latuh dan berhenti seketika, bagi memantau keadaan angin dan ombak ..... kelihatan keadaan tidaklah begitu bahaya.....aku meneruskan perjalanan dengan memasuki kesebatang  anak sungai..... sampai disatu lokasi, aku mula membenamkan sauh..... lama juga aku menunggu dilokasi tu....casting demi casting dilakukan....namun hampeh..... jadilah macam burung bangau tunggu ikan ( MEMBANGAU)....waktu  tengah casting , aku rasa mata pancingku terasa seperti tersangkut didasar.....aku cuba menarik  pelahan2.... tiba2 satu tekanan kuat terasa, membuat aku terkejut beruk..... aku gulung mesin sambil menundukkan joran kearah air  dengan pantas .....bila tali terlalu tegang, sekali lagi henjutan padu teradi......pehhhh!...hujung joran dah masuk bawah bot....."Zitttttttt...Zittttttttttttttt Zitttttttttttttttttttttttttttttttttttt" tarik tak berhenti-henti, berkali2 terjadi......kaki aku dah mula mengiggil ...."aduh!!!! tak naik2 ne..... tak mahu ikut pulak" bisik hatiku.....  hujung joran  masuk dalam air terus........... sekitar 20 minit bertarung, terkial2 nak  naikkan ikan.....ada insan yang berhati mulia yang sedang menjaring ikan datang menghampiriku dengan bot.. memberi bantuan sehingga tumpasnya siakap 9 kg.....alhamdulilah........
itulah ceritanya.... semoga terhibur dengan pengalaman saya yang tak seberapa ini..

    

Kalau sorang tiada peluang nak posing mcm ni...


                                                         

                                                           Cik Hafiz datang membantu....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan